Top kundeservice - 70 20 20 54

Levering 2-4 hverdage

Kun kvalitetsprodukter

Mobilepay - EAN - Faktura

Interview med grafisk faciliterings ekspert Jesper

Oprettet d. under Inspiration & tips, Tips og tricks

Interview med grafisk faciliterings ekspert Jesper
Interview med grafisk faciliterings ekspert Jesper

 

I de ca. 6 år Future Factor har forhandlet Neuland produkter er grafisk facilitering blevet meget udbredt.

Vi har derfor spurgt eksperten Jesper Oehlenschläger, hvorfor han for mange år siden kastede sig over det nye ’forretningsområde’ i håb om, at kunne høste guldkorn af hans erfaringer og videregive dem til dig, som måske ikke er så befaren – endnu.  

Jesper fik spørgsmålene på forhånd og var meget velforberedt, så det vi troede skulle tage et par minutter udviklede sig til ca. et kvarters samtale.

Så vi har klippet en video på 7 minutter, og under videoen kan du læse et sammendrag af interviewet.

 

Hvad fik dig i gang med at arbejde med grafisk facilitering?

Jeg kommer fra konsulentverden og har været underviser og virksomhedskonsulent i mange år.  

Jeg har taget mange kurser i power point, men følte efterhånden at det var mere power pointen som styrede mig, end jeg styrede power pointen.

Ud fra det begyndte jeg at tegne nogle velkomstplancher og agendaer m.m. Pludselig kom der nogle og spurte, om jeg ville afholde et kursus i at tegne på flipover. Jeg sagde ja til udfordringen, og det var sjovt at se, hvor god mening det gav at folk begyndte at ”tænke med tusch”.

Hvordan har du lært dig at tegne?

Jeg har altid tegnet og var en af børn, som fik at vide i folkeskolen at Jesper kan godt, hvis bare han ikke sidder og tegner hele tiden.

Jeg har også troet, at jeg skulle leve af det som illustrator. Men for at gøre det skal man være vild dygtig. Så jeg har valgt at tegne dårligere end jeg egentligt kan, da jeg så tegner hurtigere og med et helt andet formål.

Det skal ikke være pænt og flot. Det handler mere om at skabe mening, nye tanker og forståelse.

Så kompleksiteten har derfor ændret sig markant (simplere) og hastigheden har steget markant.  

Lever du så af at tegne fuldtid nu, eller har du stadig andre konsulentopgaver?

I disse (Corona)tider er jeg glad for alle opgaver, så jeg har stadig gamle konsulentkollegaer, som kontakter mig med opgaver, men det er virkelig ikke ret meget. Jeg synes klart, at det er sjovere at tegne. Så jeg lever af at tegne til kurser og animationsfilm. Alt sammen med den lidt enkle streg.

Kan du fortælle lidt om grafisk dokumentation, som du jo også er skarp til?

Det er en anden måde at tegne på, da det er et tegnet referat fra et møde, konference eller en messe. Jeg forsøger at dokumentere hvad er det som foregår i en form af, hvad der kommer ind i Jespers hoved ryger ud igennem Jespers tusch.

Det er ikke et retsreferat.

Alt hvad der bliver sagt bliver tolket, og jeg gengiver min opfattelse af tingene. Det motiverer folk til bagefter at gå op og se (resultatet) og udbryder ofte: ”nå ja, det var vi også forbi, skægt at det er gengivet på den måde, og det får mig faktisk ind på nogle andre tanker”

Plus når man kommer hjem fra konferencen, så er der lidt flere som kommer hen og kikker på det store maleri på 2 * 1,5 meter end som går ned og kikker på et Word dokument, som hænger nede i kantinen. 

Hvad er det i tegneprocessen som fascinerer dig og hvilke tanker gjorde du dig, da du tegnede bogen: Tænk og Tegn med Tusch?

Det at tegne, finder jeg ikke så fascinerende.

Det er det mere, hvad gør det ved vores tanker?

Hvad gør det ved vores tale?

Hvad sker der i vores hoveder, når vi skal sidde ned og tegner noget?

Tanker bliver konkrete, hvordan ser det ud, når vi gør det her?

Det kan en tegning vise. Bogstaver kan fortælle, hvad vi gør, men de maler ikke billedet op, som viser, hvordan det ser ud, når vi er der.  

Det er som en cirkel med forskellige måder at begribe verdenen på.

Vi tænker, skriver og taler selv om vi ikke er gode til det.

Så det er fascinerende at mange kommer og siger, at de ikke vil tegne, fordi de ikke er gode til det.

Kravene til at være vanvittige dygtige afholder os ikke fra at tænke, skrive og tale, men det afholder mange fra at tegne.

Når vi sidder ned for at tegne, er vi nødsaget til at tænke på en anden måde.

Vi er nød til at blive konkrete og, der skal være ro, hvor vi sidder med vores tusch og papir.  Vi er nød til at tænke over, hvad det er jeg vil tegne, så der kommer et lag mere af refleksion på.

Jeg kan ikke bare sige noget for at sige noget, og så hænger det bare i luften og bliver væk.

Eller jeg skriver noget, så kan jeg forsøge at forklare mig ud af det bagefter.

Det er i virkeligheden det, som fascinerer mig mest, hvad gør det ved vores tænkning og tale, og hvordan det kan påvirke vores måde at formulere os skriftligt på. Så det at tegne giver (kommunikationsmæssige) synergier.

Hvad kan andre lære af dine erfaring?

Jeg kan lære dem nogle tips og tricks til rent håndværksmæssigt at tegne. Hvordan ser ting ud og hvordan kan man forsimple dem?

Så det udtrykker noget uden at ligne, men kan symbolisere noget.

Også det at have modet til at tegne. Vi har jo alle tegnet.

Den første måde at gengive virkeligheden er, når vi kommer hjem med de første tegninger til mor og far. Det ligner skrammel.

Men det er et forsøg på at gengive, hvordan familien ser ud.

Med mor og far og et træ i haven, huset og lillebror.

Det lykkes de fleste ofte med at gengive ret præcist. Mange kan allerede som barn med en simpel tegning forklare et komplekst begreb, som familie.

At forklare begrebet familie med ord, kan være svært selv for en voksen.

Men børn fanger det: ”Min familie er på mit papir og din familie er på dit papir”

Så at tegne ligger lige så dybt i os, som at tale og at tænke.   

Hvorimod det at skrive, det skal vi gå i skole for at lære. Det er noget nogle roder en del med i form af ordblindhed. Vi har ikke et begreb som hedder tegningsblindhed.  Ordblindhed og talblindhed findes, men jeg har aldrig hørt om nogen, som har tegneblindhed.

Vi kan så tolke forskelligt på tegninger. Vi kan alle tegne noget som symbolisere noget, og vi forstår alle intuitivt noget, når vi ser en tegning.   

Det er nogle gode svar vi har fået hidtil, men er der noget som du finder væsentligt, som vi endnu ikke har været inde på vedrørende grafisk facilitering og at tegne?

Det vigtigste er i virkeligheden bare at gå i gang.

At prøve det. Bare at prøve det.

Hvad er det værste som kan ske?

Det er, at folk begynder at grine lidt, og så griner lidt af os selv og så er stemningen blevet en anden - og så kan der ske andre ting.

Udfordre dig selv og stil dig op foran en flipover og få tegnet et eller andet.

Hvordan ser det mål ud, som vi skal nå, når vi skal være verdens bedste til et eller andet?

Hvordan ser det konkret ud – på papiret? Det skaber nogle andre tanker både hos den som tegner og i lige så høj grad for dem som sidder og kikker på.

Og hvis man ikke har mod på at stille sig op foran folk, så kan man tage nogle noter, tegne sine noter, kombinere tekst og tegninger. Forskningen viser at når man tager grafiske notater, lærer vi mere og forstår mere og vi husker mere fordi, der er flere dele af hjerner, som bliver brugt.

Det skyldes måske at der er brugt mere tid på at få tingene på papir, men deltagerne forstår også bedre nogle sammenhænge, som de deltagere som ikke havde taget notater ikke forstår.

Mange siger jo også, at hvis man vil nå et mål, så er det en god ide at visualisere det. Så man kan se hvordan det ser ud konkret, når man kommer i mål – på papiret. Så min primære opfordring er: GÅ I GANG!

Alle kan tegne, Det kan godt være vi ikke tegner godt, men alle kan tegne.

Og vi har alle sammen gjort det på et tidspunkt.

Jesper - Tak for gode svar og din tid

Søger du mere inspiration om grafisk facilitering?

så kan du se 5 små inspirationsvideoer af 2 minutter

Jespers bog: Tænk & Tegn med Tusch

og et par små inspirations videoer

eller se vores 1 dages kursus i grafisk facilitering     


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar